FLEXIBEL RECHTENBEHEER
Enige jaren geleden werd het begrip Flexibel
Rechtenbeheer gelanceerd. Het maakt deel uit van een richtlijn van de Europese
Unie en houdt in dat rechthebbenden kunnen kiezen om al of niet openbaarmaking,
reproductie of verschillende exploitatievormen uit te zonderen (omroep, online,
winkels etc.) van exploitatie door collectieve beheersorganisaties, zoals Buma/Stemra
en Sena. Kort gezegd: de makers moeten bepaalde rechten kunnen uitzonderen en
individueel beheren, of het beheer van die rechten geheel of gedeeltelijk toevertrouwen
of overdragen aan een andere (buitenlandse) beheersorganisatie of op een andere
manier organiseren. Dit past allemaal bij de plicht die rechtenorganisaties
hebben om transparant te zijn.
Buma/Stemra
maakte flexibeler rechtenbeheer enkele jaren geleden mogelijk. Daarbij werden rechthebbenden in staat gesteld de exploitatie van hun auteursrechten in
vijf verschillende categorieën uit te sluiten. Het gaat om concerten, radio en
tv, achtergrondmuziek (winkels en cafés), geluidsdragers (cd’s) en online
(streaming etc.). Ook wordt het om mogelijk om muziek zelf van
licenties te voorzien.
Anders dan B/S heeft de naburige-rechtenorganisatie
SENA weinig aan dit thema gedaan. Op hun website
treffen wij de volgende passage aan: Flexibel
rechtenbeheer. Hierdoor hebben rechthebbenden het recht om Sena te machtigen om
de Sena rechten voor hen te beheren voor de grondgebieden van hun keuze. Meer
is daarover niet te vinden.
Tja. We kunnen dit jammer noemen,
maar het gaat natuurlijk om het volgende. Niet alleen rechthebbenden hebben
belang bij transparantie. Dat geldt ook voor gebruikers zoals omroepen en
horeca. Stel, dat bedrijf X graag muziek wil laten horen van een “flexibele”
componist en op dat punt met hem of haar een deal sluit. Dan kan bedrijf X toch
lastig gevallen worden door SENA. Iedere muziekgebruiker die dat van tevoren
weet, denkt: laat maar zitten.
Zo is flexibel rechtenbeheer niet
bedoeld.
Mr Koos Kalkman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten