maandag 22 november 2010

Enquete auteursrecht

VillaMusicRights bereidt een enquete voor naar bekendheid onder componisten met het auteursrecht, de verschillende organisaties daarin en wat zij componisten kunnen bieden. Schrijf jij je eigen nummers? Dan zouden wij het erg prettig vinden als je aan deze (schriftelijke) enquete zou willen deelnemen. Het kost niet al teveel tijd. Laat via oxana@villamusicrights.com even weten of je mee wilt doen. Alvast bedankt.

1 opmerking:

  1. W ie heeft er ook verrassende c.q. moeizame ervaringen met auteursrechtenorganisatie Norma?

    De Norma behartigt de belangen van uitvoerend kunstenaars, zoals acteurs en musici, op het gebied van auteursrechten. Haar belangrijkste taak is het innen en verdelen van auteursrechtvergoedingen waarop uitvoerend kunstenaars aanspraak kunnen maken, zoals de leenrechtvergoeding en de thuiskopievergoeding.
    Ik heb mij bij Norma - en overigens ook op advies van Norma zelf - aangemeld als hoorspelregisseur van de 21-delige NCRV-radioserie de Odysseia van Homerus die ik in 1994 regisseerde met de onlangs overleden Ton Lutz als acteur. In 2006 kwam de serie als CD-luisterboek uit bij uitgever Athenaeum, Polak en Van Gennep en lag het dus in de boekhandel.

    Daarvoor heb ik recht op verkoop-royalties maar bijvoorbeeld ook op leenvergoedingen omdat de Odysseia in veel Nederlandse bibliotheken aanwezig is en wordt uitgeleend. Ik hoorde de afgelopen jaren niks van de Norma. Vergeefs belde ik, schreef ik mails. Toen ik er echt werk van ging maken, werd aanvankelijk gesteld dat hoorspelregisseurs geen uitvoerend kunstenaars zouden zijn. Later werd verteld dat de Odysseia nooit werd uitgeleend en er dus geen helemaal geen vergoeding was om uit te keren. Via internet kon ik echter makkelijk aantonen dat in bibliotheken van Groningen tot Maastricht, de Odysseia is uitgeleend, hoe lang en wanneer.

    De Norma kwam uiteindelijk (na heel wat correspondentie) met de verrassende conclusie, dat de Odysseia weliswaar uitgeleend zou kunnen zijn (geweest) maar dat dat nog niet automatische betekent dat dat in dit geval leidt tot uitkering van rechten. Omdat de Norma zich baseert op ' steekproefsgewijze' aangeleverde gegevens. En toevallig zat de Odysseia er niet tussen.

    Ik was eerlijk gezegd stupefait. Een organisatie die optreedt als je belangenbehartiger houdt de 'boel' eerst lang af, vervolgens worden je rechten gedefinieerd als een toevalskwestie.

    Wie heeft er vergelijkbare of andere verrassende ervaringen met de Norma? Zijn er acteurs en musici die net zo verbaasd zijn als ik? Mail me op: info@communisenso.nl (Ingrid van Frankenhuyzen)

    BeantwoordenVerwijderen